فهرست بستن

نمایش مستند سپیده و نگاهی به مشکلات منجمان آماتور

موسسه نجوم آسمان شب کویر با همکاری اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد همگام با هفته ترویج علم اقدام به نمایش و بررسی مستند Sepideh با نگاهی به مشکلات منجمان آماتور کرد.

ین برنامه در ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۷ در سالن کنفرانس اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد برگزار شد. برنامه با پخش قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران در ساعت ۱۸:۱۵ آغاز شد. در ابتدای برنامه خانم دهقانی‌زاده، مدیرعامل موسسه آسمان شب کویر یزد به حضار خوش‌آمد گفتند و ترتیب برنامه‌ها و موضوع آن که اختصاص به هفته ترویج علم و مشکلات منجمان آماتور داشت را اعلام کردند. سپس سرکار خانم فداکار مدیرکل محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد ضمن خوش‌آمدگویی به حضار از اجرای چنین برنامه‌هایی و مداومت آن ابراز خشنودی و برای همکاری در برنامه‌های بزرگتر آتی برای ترویج علم ابراز تمایل کردند. هدیه‌ای نیز به رسم یادبود از طرف موسسه نجوم به ایشان تقدیم گردید.

سپس مستند «سپیده: دست یافتن به ستارگان» که روایتگر زندگی پرفراز و نشیب یک منجم آماتور، دختری که دل در گروی ستارگان دارد و دوست دارد فضانورد بشود و شرح تماس و ملاقات او با انوشه انصاری، اولین ایرانی در فضا به مدت یک ساعت و نیم نمایش داده شد.

بعد از نمایش فیلم، آقای فتوحی به بررسی این مستند پرداختند و توضیحاتی درمورد کارگردان فیلم، نحوه آشنایی او با سپیده و ساخت فیلم، سابقه‌ی کوتاهی از آقای کبیری و خانم انصاری و معرفی مستندی در مورد جان دابسون، منجم آماتور معروف دادند.

سپس خانم دهقانی زاده به بررسی مشکلات و چالشهای منجمان آماتور برای ترویج علم پرداختند و در مورد موضوعاتی مثل تفاوت نجوم آماتوری و حرفه‌ای، گرفتن مجوز، شرایط بانوان، امکانات، تفریح و علم، چارت سازمانی و چشم‌انداز مشخص، همکاری بین گروه‌های علمی آماتور و حرفه‌ای و… صحبت کردند.

همچنین افراد حاضر در مورد این مشکلات و چالش‌ها به بحث و گفتگو پرداختند و ازفعالیت‌ها و تجربه‌های خود در ترویج علم نجوم گفتند.

در آخر این برنامه جوایز و لوح تقدیری به دانش‌آموختگان برتر دوره نجوم موسسه به اسامی زیر اهدا شد:

1- خانم ریحانه جعفری دانش‌آموخته برتر دوره نجوم مقدماتی و رصدی ۹۶

2- آقای دایا فتوحی دانش‌آموخته برتر دوره نجوم مقدماتی تابستان ۹۷

به عنوان حسن ختام برنامه کلیپی از گذر ستارگان با ترانه‌ی «غوغای ستارگان» محمد اصفهانی پخش شد. این برنامه با ثبت عکس گروهی افراد در ساعت ۲۰:۳۰ خاتمه یافت.

با تشکر از همه عزیزانی که ما را در اجرای این برنامه یاری کردند.

کلیپ گزارش برنامه

اسلاید مشکلات منجمان آماتور

اسلاید معرفی مستند سپیده

کلیپ غوغای ستارگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *