فهرست بستن

گرامیداشت هفته جهانی فضا برگزار شد

موسسه نجوم آسمان شب کویر یزد به مناسبت هفته جهانی فضا اقدام به نمایش و بررسی فیلم Hidden Figures کرد.

این برنامه در ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۷ در خانه جوان شهر جهانی یزد برگزار شد. برنامه با پخش قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران در ساعت ۱۸ آغاز شد. در ابتدای برنامه خانم دهقانی‌زاده به حضار خوش‌آمد گفتند و ترتیب برنامه‌ها و موضوع آن که اختصاص به زنان پیشگام در برنامه‌های فضایی داشت را اعلام کردند، سپس کلیپ تبریک هفته فضا به زبان‌های مختلف که توسط کمیته هفته جهانی فضا تهیه شده است، پخش گردید.


سپس فیلم «چهره‌های پنهان» که داستانی ناگفته از تلاش‌های سه زن سیاهپوست ریاضیدان، مهندس و برنامه‌نویس که نقشی اساسی در فرستادن جان گلن، اولین فضانورد آمریکایی به مدار زمین داشتند و زمینه‌ساز فرود اولین انسان بر روی ماه شدند. به مدت ۲ ساعت نمایش داده شد.
بعد از نمایش فیلم آقای ملتی در مورد مناسبت هفته‌ی فضا و اهمیتی که فضا در زندگی ما دارد و شعار مهمی که امسال برای این هفته انتخاب شده است، توضیحاتی ارائه دادند. کلیپی هم با عنوان «تاریخچه سریع ۹۰ سال فضا» با توضیحات آقای ملتی پخش شد.
همچنین کلیپی با عنوان «اولین زنان و پیشگامان علوم ستاره‌شناسی و فضایی» که متناسب با موضوع این برنامه و فیلم پخش شده تهیه شده و مروری است بر تعدادی از زنانی که نقش مهمی در پیشرفت نجوم و علوم فضایی داشته‌اند، به حضار نمایش داده شد. لازم به ذکر است که این کلیپ توسط موسسه آسمان کویر تهیه شده است و برای اولین بار در این برنامه به نمایش درآمد.
سپس آقای فتوحی به بررسی فیلم «چهره‌های پنهان» پرداختند و توضیحاتی در مورد عوامل و جوایز فیلم، کتابی که فیلم از روی آن ساخته شده، سازمان ناکا، اطلاعاتی تکمیلی در مورد شخصیت‌های واقعی و ساختگی فیلم، برنامه مرکوری ۷، اصطلاح کامپیوتر انسانی و چند مثال نجومی از آن در طول تاریخ، تفاوت‌های فیلم با واقعیت، معرفی چند فیلم و مستند مرتبط با پروژه مرکوری داده شد.
بعد از آن آقای سراستاد در مورد نقش زنان در نجوم به ویژه نجوم آماتوری و نقش‌هایی بیشتری که در آینده می‌توانند به عهده بگیرند، صحبت کردند.
بعد از پذیرایی کلیپ موزیک ویدیو Grace Potter- Look What We’ve Become (NASA Collaboration) همراه با زیرنویس اختصاصی توسط موسسه آسمان کویر به عنوان حسن ختام برنامه پخش شد. این موزیک ویدیو توسط کانال یوتیوب مرکز فضایی جانسون ناسا در سال ۲۰۱۶ به پاس خدمات زنان ناسا متشر شد. اجرای زنده‌ای هم از این آهنگ به مناسبت ۶۰ سالگی ناسا در ۲۰۱۸ با ارکستر ملی در مرکز کندی اجرا شد.
این برنامه با ثبت عکس گروهی افراد در ساعت ۲۱ خاتمه یافت.
با تشکر از همه عزیزانی که ما را در اجرای این برنامه یاری کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *