فهرست بستن

گزارش برگزاری پخش مستند One Strange Rock

موسسه نجوم آسمان شب کویر یزد در راستای نمایش بهترین فیلم‌ها و مستند‌های روز دنیا در حوزه نجوم و فضا اقدام به نمایش، معرفی و بررسی مستند One Strange Rock کرد.

این برنامه که در ۱۳ تیر ماه ۱۳۹۷ در سالن آمفی تاتر اداره ورزش و جوانان استان یزد برگزار و در ساعت ۱۸:۳۰ قسمت اول از مستند «یک سنگ عجیب» با عنوان «Gasp | تنفس» پخش شد. این مستند ۱۰ قسمتی ساخت شبکه نشنال جئوگرافی است و در ۶ قاره و ۴۵ کشور جهان فیلمبرداری شده است، هدف از ساخت این مستند به تصویر کشیدن گوشه‌هایی از اتفاقات کره زمین است که تاکنون به آن پرداخته نشده است، به همین منظور سازندگان این مستند ۸ نفر از بهترین و کارکشته ترین فضانوردان را گرد هم آورده‌اند تا روایتگر داستان زمین باشند، راویانی که این کره خاکی را از منظری دیگر و خارج از آن نظاره‌گر بوده‌اند.
در قسمت اول از این مستند ما شاهد این هستیم که چگونه جنگل‌های آمازون، بیابان‌های نمکی، سرزمین‌های اسیدی، دایاتوم‌هایی که از یخ‌های قطبی برای به چرخش درآوردن حیات تغذیه می‌کنند، بزرگترین رود زمین که نه در زمین بلکه در آسمان قرار دارد و برای دستیابی به آن باید با پای پیاده از بلندترین ساختمان آمریکای جنوبی بالا بروید، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این «نقطه آبی کوچک رنگ‌پریده» منحصر به فرد قادر به نفس کشیدن باشد. نقطه‌ای که به زعم ویل اسمیت مجری این مستند مانند طناب بندبازی میماند و هر گونه به هم خوردن تعادل باعث نابودی می‌شود، نقطه‌ای که باید در حفظ آن کوشا باشیم.
بعد از پخش این مستند که با تشویق حضار همراه بود، آقای فتوحی توضیحاتی را در مورد ساخت و عوامل این مستند دادند.
این مستند محصول سال ۲۰۱۸ شبکه نشنال جئوگرافیک است و کارگردان بزرگی چون دارن آرنوفسکی که ساخت فیلم‌های تحسین شده‌ای مثل: مرثیه‌ای بر یک رویا، قوی سیاه، عدد پی و… را در کارنامه هنری خود دارد، به عنوان تهیه کننده و سازنده این پروژه در آن حضور دارد. همچنین بازیگر باسابقه‌ای مثل ویل اسمیت مجری و گویندگی این مستند را بر عهده دارد. سپس توضیحات کوتاهی در مورد سابقه‌ی فضانوردانی مثل: کریس هدفیلد، پگی ویتسون، مایکل ماسیمینو و… که راویان این مستند هستند، داده شد.
توضیحاتی هم در مورد آهنگسازان این مستند و وضعیت برگردان آن به فارسی داده شد.
بعد از توضیحات، از افراد حاظر در مورد نحوه پخش و ادامه دادن این سری فیلم‌ها و مستندها مثل با زیرنویس یا دوبله پخش کردن این برنامه‌ها نظر سنجی شد. سپس افراد در مورد موضوعاتی که در این مستند مطرح شد به بحث و تبادل نظر پرداختند و نظرات جالب و تکمیل کننده‌ای بیان شد.
به عنوان حسن ختام برنامه موزیک‌ویدیو One Strange Rock اثر Zedd که آهنگسازی این مستند عظیم را برعهده داشته است، پخش شد. این برنامه با ثبت عکس گروهی افراد در ساعت ۲۰ خاتمه یافت.
با تشکر از همه عزیزانی که ما را در اجرای این برنامه یاری کردند.

اسلاید معرفی مستند One Strange Rock

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *