فهرست بستن

گزارش برگزاری مراسم شب یوری سال ۹۸

موسسه نجوم آسمان شب کویر هم‌گام با ایران و جهان به مناسبت ۵۸مین سالگرد سفر انسان به فضا، مراسم شب یوری را در شهر جهانی یزد با نمایش و بررسی فیلم The Challenger Disaster با نگاهی به چرایی و تاریخچه شب یوری، شاتل‌ها و حادثه چلنجر و دستآورد‌های علمی ریچارد فاینمن و نقش مهم او در علت‌یابی این حادثه، گرامی داشت.

این برنامه در ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۸ در سالن آمفی تاتر اداره ورزش و جوانان استان یزد برگزار شد، برنامه در ساعت ۱۸ آغاز شد. در ابتدا آقای دهقانی‌زاده، عضو هیئت مدیره موسسه به حضار خوش‌آمد گفتند و ترتیب برنامه‌ها و برنامه آینده روز نجوم را اعلام کردند.

سپس فیلم «فاجعه چلنجر» به مدت ۹۰ دقیقه پخش شد، این فیلم که شرحی است در خصوص کشف حقایق پنهان درباره‌ی بزرگترین حادثه فضایی تاریخ، انفجار شاتل چلنجر و مرگ هفت فضانورد آن به شرح کمیته‌‌ی تشکیل شده به دستور ریس‌جمهور متشکل از سالی راید، نیل آرمسترانگ، ریچارد فاینمن و… برای کشف علت این حادثه، می‌پردازد.

بعد از نمایش فیلم، آقای ملتی، عضو هیئت مدیره موسسه توضیحاتی در مورد مراسم شب یوری و مناسبت آن که بزرگداشت سفر اولین انسان به فضا و پرتاب نخستین شاتل فضایی است، چرایی و تاریخچه برگزاری این رویداد در ایران و جهان، برگزاری هر ساله این مراسم در یزد، مقایسه‌ای از نحوه برگزاری این رویداد در ایران و دیگر نقاط جهان دادند. این ارائه همراه با چند کلیپ مرتبط و موزیک‌ویدیو GAGARIN با زیرنویس اختصاصی موسسه بود.

سپس آقای فخرآبادی، عضو فعال موسسه توضیحاتی در مورد ریچارد فاینمن، فیزیکدان معروف که نقشی اساسی در فیلم پخش شده و علت‌یابی حادثه چلنجر دارد، ارائه دادند. این ارائه با عناوین: تولد و زادگاه، تحصیلات پایه، تدریس در دانشگاه، فعالیت‌ها، زندگی شخصی و فوت انجام شد. همچنین توضیحات خوبی در مورد اخلاقیات فاینمن و فرمول‌بندی انتگرال مسیر که در فیلم به آن اشاره می‌شود، دادند.

سپس آقای فتوحی به بررسی و نکات تکمیلی فیلم همچون کتاب‌هایی که فیلم از روی آن ساخته شده، نحوه تشکیل کمیته راجرز و معرفی اعضای شاخص آن، نیروی هوافضای آمریکا، نحوه عملکرد شاتل‌ها و ماموریت STS-51-L، علت حادثه و O-ring حادثه‌ساز و معرفی چند فیلم مرتبط با فاینمن و چلنجر پرداختند.

این برنامه در ساعت ۲۰:۴۵ با ثبت عکس گروهی افراد و پذیرایی خاتمه یافت.

با تشکر از همه عزیزانی که ما را در اجرای این برنامه یاری کردند.

تعدادی از افراد حاضر در برنامه، بیش از سی نفر در این مراسم حضور داشتند.

گزارش: محمد ایمان فتوحی

عکس‌ها: نرگس دشن

اسلاید‌ها:

· مروری بر شب یوری و تاریخچه آن در ایران و جهان

· مروری بر کارهای علمی و دستاوردهای ریچارد فاینمن
· بررسی علمی فیلم و حادثه چلنجر

کلیپ‌ها:

· ماموریت وستوک-۱ و سفر یوری گاگارین، نخستین فضانورد جهان

· شب یوری ۲۰۱۸ مرکز فضایی کندی، در مقایسه با شب یوری در ایران!

· صحبت‌های بیل گیتس در مورد ریچارد فاینمن با عنوان «دکتر فاینمن، بهترین معلمی که هرگز نداشتم»

· نمایش فرمول‌بندی انتگرال مسیر فاینمن برای سنجش امکان وقوع بی‌نهایت رویداد

· شرح عملکرد شاتل‌های فضایی

· صحبت‌های ریچارد فاینمن، عضو کمیته راجرز در دادگاه حادثه شاتل چلنجر در مورد از دست دادن قابلیت ارتجاعی O-ring شاتل در دماهای پایین

· موزیک ویدئو «گاگارین» از آلبوم «مسابقه فضایی»

PSB – GAGARIN – The Race for Space album

· موزیک ویدئو «آن‌ها برای من پرواز کردند» در سوگ فضانوردان حادثه شاتل چلنجر

They Were Flying For Me – John Denver

کتاب‌هایی برای مطالعه بیشتر در مورد ماجراهای شب یوری ۹۸:

t.me/yazdsky/825

t.me/yazdsky/826

t.me/yazdsky/827

t.me/yazdsky/828

t.me/yazdsky/829

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *