فهرست بستن

رصد دنباله دار نئو وایز،دنباله‌دار درخشانی که تا ۶۸۰۰ سال دیگر برنمی‌گردد

«کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع» ناسا در تاریخ ۸ فروردین با استفاده از دو کانال مادون قرمز حساس به علائم حرارتی، یک مهمان یخی را کشف کرد. این مسافر یا دنباله‌دار که ناسا نام C/2020 F3 NEOWISE را برای آن انتخاب کرده، در تاریخ ۱۳ تیر 1399 به خورشید نزدیک شد و در مرداد ماه در مسیر بازگشت به قسمت‌های بیرونی منظومه شمسی از مدار زمین رد می‌شود.

دنباله‌دار چیست؟

دنباله‌دارها گلوله‌های برقی کیهانی از گازهای منجمد، سنگ و گرد و غبار هستند که در یک مدار بیضوی در اطراف خورشید گردش می‌کنند. زمانی که منجمد باشند، اندازه آن‌ها مشابه با یک شهر کوچک است. زمانی که مدار دنباله‌دار آن را به خورشید نزدیک کند، دمای آن افزایش پیدا کرده و ذوب می‌شود که نتیجه آن، انتشار گسترده گاز و گرد و غبار درخشان با ابعادی بزرگتر از بسیاری از سیارات است. گرد و غبار و گازها یک دنباله تشکیل می‌دهند که برای میلیون‌ها کیلومتر در جهت مخالف از خورشید دور می‌شود. به نظر می‌رسد میلیاردها دنباله‌دار در اطراف خورشید در حال گردش هستند که البته در حال حاضر ۳۶۵۰ دنباله‌دار شناسایی شده‌اند.

موسسه نجوم آسمان شب کویر، به مناسبت این پدیده خاص و جذاب، رصد عمومی طی دو شب 29 و 31 تیرماه با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *