فهرست بستن

تولد39سالگی ونرا14

روز4نوامبر1981 پایگاه بایکونور سفینه ایی موشکی از نوع پروتون را راهی همسایه نامهربان زمین یعنی زهره کرد . این کاوشگر۷۶۰کیلوگرمی که ونرا14نام داشت ماموریتش فرود نرم بر روی این سیاره و فرستادن عکس از ان و بررسی اطراف خود درنهایت ارسال نتایج به زمین بود.

این زهره نورد 5 مارس1982به زهره رسید. در آنجا ونرا14به دو قسمت تقسیم شد. یک بخش در مدار قرار گرفت تا به عنوان ایستگاه مخابراتی مورد استفاده قرار گیرد و یک قسمت هم برای فرود مسیر خاصی را درپیش گرفت. در ارتفاع  ۵۰کیلومتری چتر نجات باز شد و ونرا در  ° ۱۳.۲۵جنوبی ° ۳۱۰شرقی در دشت بازالت فرود آمد.

ساختار:
در بخش فرودی ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی متعددی وجود داشت. این ابزارات برای اندازه گیریهای مختلفی بکار گرفته شدند. شتاب سنج، دماسنج، فشارسنج ،طیف سنج، دستگاه حفاری و دستگاهی برای آزمایش شیمیایی خاک،2دوربین تله فوتومتر، کروماتوگرافی گاز، رطوبت سنج، اسپکترومتر اشعه از جمله ساختار ونرا14بودند.

اولین عکس مخابره شده این کاوشگر از سطح زهره که به خوبی صفحات گدازه‌های آتشفشانی را به تصویر کشیده است.

مرگ کاوشگر:
با توجه به فشار هوای فوق العاده و دمای بالای سیاره زهره، این کاوشگر برای حداقل۵۷دقیقه در محیطی با حرارت۴۶۵ درجه سانتیگراد و فشار ۹۴ برابر زمین برنامهریزی شده بود.
اتحاد جماهیر شوروی مجموعه کاوشگرهای فضایی ونرا {ونرا به زبان روسی به معنای زهره است}را که شامل 10فرود موفق بود در سال1961 اغاز و در 1984با اخرین کاوشگرش یعنی ونرا14 خاتمه داد.از بین تمامی اینها ونرا13و14به خوبی عمل کردند و عکسها و اطلاعات جالبی در اختیار ما گذاشتند.

پایان کار زهره نوردان؟
با توجه به پیشرفت روز به روز علم و اخبار به روز دنیا برنامه ارسال کاوشگران از کشورهای مختلف دنیا در حال بررسی است موعضل اصلی در اینجا دمای غیرقابل تحمل زهره برای کاوشگران است که همین موضوع باعث شده است که این ربات ها نتوانند بیشتر از1ساعت در انجا جان سالم به در ببرند اما امید است که در چند سال اخیر بتوانیم این برنامه را عملی کنیم.

ترجمه : یاسمن بهبودی

منابع:
Space
https://web.archive.org/web/20151114164157/http://www.strykfoto.org/venera.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *