فهرست بستن

لباس فضایی بازگشت به ماه رونمایی شد

ناسا نسل جدید لباس فضایی را برای سفر بازگشت انسان به ماه رونمایی کرده است.

این طرح بدیع دارای ویژگی‌های تخصصی برای کمک به فضانوردان در انجام آزمایش‌های علمی در سطح ماه است.

گفته می‌شود که نمونه اولیه برای فضانوردان زن مناسب‌تر است.

ناسا امیدوار است که فرم نهایی لباس برای ماموریت آرتمیس ۳ به ماه که قرار است در سال ۲۰۲۵ پرتاب شود آماده باشد.

هنگامی که ناسا اعلام کرد انسان بعد از پنجاه و اندی سال به ماه بازخواهد گشت، قول داد که اولین زن و اولین فرد رنگین پوست به سطح ماه اعزام خواهند شد.

قبلا مواردی بوده که ماموریت‌های فضایی زنان به دلیل نبود لباس‌هایی به اندازه آن‌ها لغو شده است. یک لباس مناسب برای جلوگیری از خستگی مفرط و در بدترین حالت، آسیب فیزیکی، مهم است.

ناسا در سال ۲۰۱۹ قصد داشت تیمی از فضانوردان زن را برای تکمیل یک پیاده‌روی فضایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی (خروج از ایستگاه برای کار روی ساختمان آن) مامور کند.

اما درست چند روز قبل از آنکه اَن مک‌کلین و کریستینا کُک به پیاده‌روی بروند، ناسا متوجه شد که دو لباس فضایی با اندازه مناسب برای هر دو آنها ندارد، در نتیجه مک‌کلین در آن ماموریت جای خود را به همکارش نیک هیگ داد.

ناسا اکنون بر این باور است که طرح جدید این مشکلات را برطرف خواهد کرد و برخی از چالش‌های ناشی از ماموریت آرتمیس ۳ به ماه را که قرار است در سال ۲۰۲۵ پرتاب شود مرتفع خواهد کرد.

ویژگی مهم لباس فضایی رساندن اکسیژن با فشار مناسب به فضانورد است تا در خلاء تقریبا کامل فضا زنده بماند.این جنبه نیاز به طراحی دقیق دارد، چون در صورت وقوع نقص، ریه‌های فضانورد به سرعت منبسط و باعث مرگ می‌شود.

لارا کی‌یِرنی، مدیر تیم لباس فضایی ناسا، در نمایش روز پنجشنبه این طرح جدید گفت: «ما شروط سفت و سخت زیادی را برای طراحی این لباس در نظر گرفته‌ایم.»

او افزود: «ماه محیط نامساعدی دارد و قطب جنوب آن واقعا یک چالش خواهد بود. نیازهای حرارتی زیادی وجود دارد و ما به دنبال قابلیت بیشتر در حرکت هستیم تا فضانوردان بتوانند کارآمدتر عمل کنند.”

«اَکسیوم اِسپِیس» شرکت مستقر در تگزاس سال گذشته قراردادی به ارزش ۲۲۸ میلیون دلار (۱۹۰ میلیون پوند) برای طراحی این لباس‌ها دریافت کرد که حالا با گذشت شش ماه، اولین نمونه آن را در روز چهارشنبه رونمایی کرد.

لباس فضایی جدید به نام «واحد تحرک فراماشینی اکسیوم» (AxEMU) دارای مفاصلی است که به فضانوردان انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد. همچنین دارای چراغ‌هایی در داخل کلاه ایمنی است.

این ویژگی‌ها مهم‌اند چون لازم است فضانوردان برای درک بهتر منطقه قطب جنوب ماه به بررسی زمین‌شناسی، جمع‌آوری نمونه‌ها و داده‌های دیگر بپردازند.

این کلاه همچنین دارای یک دوربین فیلمبرداری «اچ دی» است تا امکان تماشای ویدیوهای ماه با وضوح بالا از زمین را فراهم کند.

چکمه‌های فضایی جدید باید بتوانند در برابر دمای منجمدکننده نقاطی در سطح ماه که در سایه دایمی قرار دارند مقاومت کنند.

لباس‌ها با استفاده از روش‌های پیشرفته از جمله چاپگرهای سه بعدی و برش‌های لیزری برای اطمینان از اندازه‌گیری دقیق تولید می‌شوند.

نمونه اولیه بخشی از سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری ناسا برای تهیه دو لباس فضایی آماده پرواز است که برای ماموریت ماه حاضر باشد.

آژانس فضایی آمریکا در سال ۲۰۲۱ فاش کرد که تا پیش از آن ۴۲۰ میلیون دلار در داخل سازمان برای ساخت لباس فضانوردی خرج کرده اما نتیجه ملموسی نگرفت، بنابراین تصمیم گرفت که بخش خصوصی را برای ادامه کار مامور کند.

مایک سافردینی، رئیس و مدیرعامل «اکسیوم اسپیس» در بیانیه‌ای گفت: «لباس فضایی آرتمیس ۳ شرکت اکسیوم اسپیس برای مقابله با چالش‌های پیچیده قطب جنوب ماه آماده خواهد بود و به رشد درک ما از ماه کمک می‌کند تا امکان حضور درازمدت در آنجا را فراهم کند.»

منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *